تبلیغات
علمداران عشق - سیره عملی اهل بیت در مورد حجاب
پنجشنبه 3 اسفند 1391

سیره عملی اهل بیت در مورد حجاب

   نوشته شده توسط: قاسم یزدی    

      با توجه به روایات زیادی که در این مورد بیان شده به دست می آید که از نظر شارح حجاب یک امر مقدس و با ارزش است که زنان ، با حجاب ارزشمند می شوند اینها پاره ای از کلمات معصومین بود که گذشت اما سیره عملی اهل بیت پیرامون حجاب چیست ؟ که در اینجا به آن می پردازیم.

 

ب ) سیره عملی

حضرت زهرا و حجاب

حضرت زهرا سلام الله علیها مظهر عفاف و تقوی ، سرمشق و سرور تمامی زنان مسلمان است روزی پیامبر (ص) از صحابه پرسید:

«   " ما خیرٌ للنساء" چه چیز برای زنان از همه بهتر است ، یاران ندانستند ، امیرالمؤمنین خدمت حضرت فاطمه سلام الله علیها آمدند و آن حضرت پاسخ دادند " خیرٌ لَهُنَّ أَن یَرَینَ الرجال و لایَرونَهُنَّ" از همه چیز بهتر این است که نه آنها مردان بیگانه را ببینند و نه مردان بیگانه آنها را" و چون حضرت علی (ع) بازگشتند و پاسخ را دادند حضرت رسول اعظم (ص) فرمودند: "من عِلمَکَ هذا" چه کسی این پاسخ را برای تو بیان کرد ! عرض کردند : فاطمه سلام الله علیها ، حضرت فرمودند: " إِنَّها بَضعَةُ مِنِّی" او پاره تن من است[1]

در روایتی دیگر آمده:

« رسول اکرم (ص) از اصحابشان سئوال فرمودند: زن چیست؟ جواب دادند عورت است حضرت فرمودند : چه وقت به خدا نزدیکتر است ؟ پس ندانستند! چون حضرت زهرا سلام الله علیها این مطلب را شنیدند فرمودند: نزدیکترین حالت زن به پروردگارش زمانی است که ملازم قعر خانه اش باشد ، آنگاه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: فاطمه (س) پاره تن من است[2]

      زهرای اطهر برترین الگوی زن و عالیترین چهره بشریت ، زمانی که دید در حقّ امام خویش ستم شده از محدوده خانه خارج شده و در اجتماع حضور می یابد و با بلیغ ترین جمله ها ، از حقّ و حقیقت دفاع می کند امّا با نهایت حیاء و عفاف حضور می یابد .

      در احتجاج مرحوم طبرسی کیفیت حجاب و پوشش زهرا سلام الله علیها را ، هنگامی که می خواستند به مسجد بروند برای محاجه با ابی بکر، درباره غصب فدک و خلافت و غیر آن بدین شرح است.

« هنگامی که ابوبکر و عمر اتفاق کردند بر منع حضرت زهرا (س) از فدک و این خبر به آن حضرت رسید مقنعه خویش را به سر پیچیدند و خود را در میان عبا قرار دادند و اطراف خود ، از سر و صورت و سایر بدنشان را تا پاهایشان به آن پوشانیدند و رو کردند به جانب مسجد ، در میان یاران و خدمتگزاران و زنان بنی هاشم و به قدری پوشش ایشان بلند بود که هنگام راه رفتن ، پایشان را به دامن آن می نهادند و مانند رسول الله (ص) راه می رفتند تا وارد شدند در مسجد بر ابی بکر که در میان گروهی از مهاجر و انصار و غیره بود بعد پرده ای در مقابل آن حضرت کشیده شد و نشستند ، سپس ناله ای بر کشیدند که جمعیت به گریه و ضجه در آمد پس حضرت کمی آرام شدند تا از شیون مردم کاسته شد سپس شروع به سخنرانی نمودند با حمد و ثنای خداوند و درود بر پیامبر (ص) ، باز جمعیت گریه کردند پس از آنکه آرام شد ، به سخن خود تا آخر خطبه معروفه و احتجاجاتشان با ابی بکر و سایرین ادامه دادند[3]

صاحب کتاب " درس حجاب " پس از بیان این مطلب می نویسد چند نکته در مورد حجاب دختر پیامبر را متذکر می شود.

1)     با مقنعه حضرت سرشان را پوشاندند.( همانطوری که در آیه 31 سوره نور آمده است)

2)  خود را تماماً از سر و صورت تا همه روی پاهایشان را با عبا ( به اصطلاع عرب ها) و چادر( به اصطلاع فارس ها ) پوشاندند. (همانطوری که در آیه 59 سوره احزاب آمده است)

3)  هنگامی نشستن در مسجدی که مردم در آن حضور داشتند نخست پرده ای در مقابل ایشان کشیده شد و از پس پرده آن حضرت ، سخنرانی کردند. (همانطوری که در قرآن آمده از " من وراء حجاب " سخن بگو)

4)     هنگام سخنرانی در وسط جمعی از زنان قرار داشتند و جدا و مشخص ، خود را قرار نداده بودند.

این مطالب برای زنان شیعه بزرگترین درس حجاب و حیا و پاکدامنی است که عمل به موجب قدر و منزلت یک زن مسلمان است هر چند زنان ما قدرت و توان این گونه حجاب را ندارند ولی باید خودشان را به آن بانوی دو عالم نزدیک کنند ان شاء الله.

       حضرت زهرا (س) حتی برای بعد از رحلت و شهادت خود دستور دادند قامت بی جانش را در حفاظی قرار دهند که حجم بدن ، نمایان نباشد.

« اسماء بنت عمیس می گوید روزی فاطمه به من فرمودند من از کار مردم مدینه که زنان خود را بعد از وفات به صورت ناخوشایندی برای دفن می برند و تنها پارچه ای بر آن می افکنند که حجم بدن از پشت آن نمایان است ناراضیم . اسماء گفت من در سرزمین حبشه چیزی را دیده ام که با آن جنازه مردگان را حمل می کنند ، شاخه هایی از درخت نخل را بر می دارند و به صورت تابوت مخصوص در می آورند و پارچه ای ، روی چوبه های آن می افکنند سپس بدن را درون آن می گذارند ، به گونه ای که بدن پیدا نمی شود هنگامی که حضرت این مطالب را شنیدند ، تبسم نمودند و این تنها تبسم آن حضرت بعد از وفات رسول خدا (ص) بود[4]

به همین خاطر حضرت زهرا سلام الله علیها به امیرالمؤمنین چنین وصیت می کند :علی جان ! برای من تابوتی تهیه کن که در موقع حمل جنازه ، بدنم پیدا نباشد و طرز ساختن آن ، چنین و چنان باشد[5]. 

حضرت به خاطر آن همه عظمت و جلالت و حراست از جایگاه بلند عفاف در زندگی ، چون وارد معشر و قیامت می شود فریاد بر خواهد آمد که:

       « یا معشر الخلائق غَضُّوا أَبصارِکُم حتی تجوز فاطمه بنت محمّد (ص).

         ای مردم چشم هایتان را ببندید تا فاطمه دختر رسول اکرم عبور نماید[6]

استاد جوادی آملی در ذیل این روایت چنین می فرمایند:

        « این امر نَه  برای آن است که شما نامحرمید و اجازه دین آن حضرت را ندارید زیرا در قیامت تکلیفی و حرمت و حلیتی و غیره نیست بلکه وقتی آن حضرت با آن جلال می گذرد اهل محشر توان دیدن آن را ندارند[7]

با توجه به اینکه حضرت می دانستند بدنشان را در شب تشیع می شود ولی باز ناراحت بودند این اهمیت بحث حجاب و عفت و حیاء را می رساند که این درسی است برای زنان عالم که همچون الگویی با ارزشی را دارند.

حضرت زینب و حجاب

      در اینجا به یک روایت پیرامون سیره عملی حضرت زینب در مورد حجاب و اهمیت آن اشاره می کنیم:

« یحیی مازنی گفت: مدت زیادی در مدینه در همسایگی خانه حضرت امیرالمؤمنین بودم نزدیک خانه ای که زینب دختر علی (ع) در آن سکونت داشت به خدا قسم نه شخص زینب سلام الله علیها را دیدم و نه صدای او را شنیدم هرگاه می خواست برای زیارت قبر جدش رسول الله (ص) از خانه خارج شود  شبانه می رفت و حضرت امام حسن (ع) از طرف راستش و امام حسین (ع) از طرف چپ او و حضرت امیرالمؤمنین (ع) پیشاپیش او حرکت می کردند و وقتی نزدیک قبر شریف ، می رسیدند امیرالمؤمنین (ع) جلوتر می رفتند و قندیل ها را خاموش می کردند . یکبار امام حسن (ع) دلیل این کار را سئول کردند؟ حضرت فرمودند: می ترسم به خواهرت زینب نگاه کند[8]

پیروی از آن بزرگواران و الگوگیری از آن حضرات در گرو آن است که زن مسلمان ، چون آنها ، حقّ را پاس داشته و بسان آنها از عفاف و حرمتش ، حراست کند و همانند آن حضرات ، پوشش کامل حجاب را رعایت کنند که با این عمل ، رضایت خدا و اولیائش را کسب خواهند کرد .




[1] -حجاب از دیدگاه قرآن و سنت ، ص131 ، به نقل از حلیة الاولیاء ج2 ، ص40.

[2] - فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفی ، ح 24 ، ص 273.

[3] -حجاب فاطمی ، وجه و کفین ، ص52به نقل از درس حجاب از قرآن و حضرت زهرا ، ص26.

[4] -ذخائر العقبی ، ص54.

[5] -بحا الانوار ، ج42 ، ص192.

[6] - همان ، ج43 ، ص221.

[7] - زن در آینه جلال و جمال ، ص171.

[8] - فاطمه الزهراء بهجة قلب المصطفی ، ص642.

[9]- نفس المهموم ، ص 355.

[10] - سوگنامه آل محمّد (ص) ، 378 –بحار الانوار ، ج45 ، ص61 .

[11] - حجاب از دیدگاه قرآن و سنت ، ص 136.

[12] -قصه کربلا ، ص385 – ارشاد شیخ مفید ، ج2 ، ص113.

[13] - نفس المهموم ، ص239 – مقتل الحسین ، ص222.

[14] - نفس المهموم ، ص241.

[15] - لهوف ، ترجمه عقیقی بخشایشی ،217.

[16] - سوگنامه آل محمد ، ص457 – معالی السبطین ، ج2 ، ص163.


زهرا
پنجشنبه 14 شهریور 1392 01:58 ق.ظ
خیلی جالب بود. مرسی
پاسخ قاسم یزدی : ممنون لطف داریدخداوند به من و شما توفیق درک معارف بیشتر عنایت کند
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر