تبلیغات
علمداران عشق - ویژگی های پوشش اسلامی (1)
پنجشنبه 17 اسفند 1391

ویژگی های پوشش اسلامی (1)

   نوشته شده توسط: قاسم یزدی    نوع مطلب :حجاب و پوشش در اسلام ،

در این فصل در مورد ویژگی ها و نوع و زمان پوشش مورد بحث قرار می گیرد و شبهاتی که در مورد چادر است به اجمال مورد بحث قرار می گیرد:

زمان پوشش

دختر خانم ها با اتمام نُه سال قمری به مقام تکلیف نائل می گردند واین زمانی است که باید بدن و موی سر خود را به طور کامل از دید نامحرم بپوشانند و تکالیف شرعی را به طور کامل انجام دهند و از گناهان و معاصی پرهیز کنند و یکی از زیباترین روزهای زندگی یک جوان مخصوصاً دختر خانم ها ، جشن تکلیف است که برای آنها بسیار زیبا و جذاب است و خود را به خداوند نزدیک تر می بینند و مادران عزیز باید توجه داشته باشند که قبل از رسیدن به سن بلوغ ، آنها را آماده برای چنین روزی بکنند و آنها را در سن هفت سالگی تشویق به خواندن نماز و حفظ حجاب بکنند تا آمادگی لازم را در سن نُه سالگی داشته باشند.

ویژگی های پوشش اسلامی

الف) ضخامت

یکی از ویژگی های پوشش دینی ضخامت آن است که به گونه ای باشدکه پوست بدن از زیر آن پیدا نباشد در غیر این صورت پوشش دینی محسوب نمی شود . امام صادق (ع) فرموده اند:

        «مصلحت زن مسلمان نیست که روسری و پیراهن نازک بپوشد[1]

عایشه می گوید :

« خواهرش اسماء با لباس نازک نزد رسول خدا (ص) حاضر شد حضرت از او رو بر گرداند و فرمودند: ای اسماء! وقتی زن به بلوغ می رسد نباید چیزی از بدن او آشکار گردد مگر این و این و اشاره به دو کف دست و صورتش کرد[2]

گروهی از زنان بنی تمیم بر عایشه همسر پیامبر (ص) وارد شدند در حالی که لباس نازک پوشیده بودند عایشه به آنها گفت:

« اگر شما زنان با ایمان هستید این جامه ، لباس زنان مؤمن نیست و اگر ایمان ندارید لباس نازک بپوشید[3]

با توجه به روایاتی که ذکر شد لباس های  نازک و توری ، حجاب قرآنی نیست و زنان چادری که از جوراب های نازک و لباس های نازک استفاده می کنند تحریک آفرینی آنها در نامحرم ، به مراتب بیشتر دیگران است . بنابراین پوشش قرآنی لباس ضخیم است که بدن در آن نمایان نباشد.

ب) سادگی

    یکی از ویژگی های دیگر پوشش دینی ، سادگی و پرهیز از زینت و زواید تحریک آمیز است قرآن کریم از آشکار کردن هرگونه زینت که از جمله آنها لباس های زینتی است نهی فرموده است : " ولا یبدین زینتهنَّ . زن ها نباید زینت خود را آشکار سازند "در اینجا تفاوتی نیست که تزئین لباس به خاطر مد ، دوخت ، رنگ ، تصاویر، و یا زواید و هر چیز دیگر باشد .

حضور جاذبه دار زن در جامعه یک منکر اخلاقی است که قرآن از آن نهی کرده است و زن نباید از پوششی استفاده کند که جاذبه های آن ، جای جاذبه های برهنگی زن را بگیرد .بنابراین چادرها ، مانتوها ، روسری های جالب توجهِ نامحرم ، پوشش قرآنی نیست و پوشیدن آنها ، دور شدن از تقوی در پوشش است و غفلت از یاد خداوند است بنابراین زری دوزی، آویختن گل ، دگمه ها ، چاک های زاید ، مدل های مختلف دوخت ، نازک و کوتاه بودن ، چسبناک بودن بیش از اندازه که سبب تحریکِ نامحرم می گردد حرام است .

لباس های حرام بانوان

در بحث پوشش دینی ، حرمت پوشیدن سه نوع از لباس های زینتی ، توری ، نازک معلوم گردید در اینجا به موارد دیگر از آن اشاره می کنیم و مورد بررسی قرار می گیرد.

 الف ) لباس مهیّج

از جمله ویژگی لباس های تحریک آمیز ، جنس خاص ، رنگ خاص ، مدل خاص و یا تنگی تحریک آمیز است لباس  تنگ از ابعاد مختلفی قابل بررسی است از جمله بُعد بهداشتی آن است . لباس تنگ رابطه پوست بدن و هوای آزاد را قطع می کند و سبب دشواری تنفس بدن می گردد که این خود علت کمبود اکسیژن می شود و از طرفی ، خروج برخی گازهای بدن با اختلال ، روبرو می شود و جریان خون در رگ های سطحی ، دچار مشکل می گردد و خون لازم به برخی از اعضای بدن نمی رسد که در نتیجه ، آثار  سوئی را برای جسم انسان در بر خواهد داشت . بُعد دیگر آن، اثر تحریکی است بنابراین لباس تنگ ، بدن نما است و این ، نه تنها سبب تحریک جنس مخالف می شود که چه بسا روی افراد همنجس نیز تاثیر منفی گذارد از این رو ، فقهاء پوشیدن لباس تنگی که سبب تحریک دیگری شود را حرام می دانند.

همچنین بانوان باید مواظب باشند که با پیچیدن چادر به دور خود و یا پوشیدن مانتو گشاد را با اضافه کردن کمر بند به آن ، آن را به یک لباس تنگ مبدل نسازند.

نظر مراجع

مسئله: مهیّج بودن لباس ، خواه به خاطر رنگ آن باشد ویا مدل آن و یا جنس لباس و یا هرچیز دیگر باشد لذا گاهی ممکن است روسری ، مانتو و مقنعه ویا کفش خانمی به گونه ای باشد که جلب نظر نامحرم کند و مهیج باشد در آن صورت پوشیدن آن جایز نیست[4].( امام ، اراکی، بهجت، فاضل، گلپایگانی ، مکارم )

ب) لباس شهرت

برخی لباس ها به خاطر رنگ ، نقش ، مدل و یا اندازه خاصی ( کوتاه ، بلند ، چاک دار ) سبب شهرت و انگشت نما شدن شخص می گردند پوشیدن چنین لباس هایی بر مرد و زن ِ مسلمان حرام است و یا لباسی که مطابق با عرف جامعه نباشد و پوشنده آن لباسِ غیر متعارف ، انگشت نما شود.

امام صادق (ص) می فرمایند:

 « در پستی مرد، همین بس که لباس بپوشد که او را مشهور کند یا مرکبی سوار شود که سبب شهرت او گردد[5]

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند :

           «  کسی که لباس شهرت بپوشد خداوند در روز قیامت از وی روی بگرداند[6] 

امام صادق (ع) می فرماید:

         « انَّ الله یبغَضُ شُهرةَ اللباس. خداوند ، لباس شهرت را مبغوض می دارد[7]. »

هیچ فرقی میان مرد و زن در پوشیدن لباس شهرت نیست و روایات شامل هر دو گروه می شود ویکی از حکمتهای  در نهی   از چنین لباسی جلب توجه است.

ج) لباس جنس مخالف

پوشیدن لباس به خاطر جنس ، دوخت ، رنگ یا تصاویر آن ، به زنان ومردان ، اختصاص یافته باشد استفاده از بر جنس مخالف حرام است به عنوان نمونه کلاه ، پیراهن یا کت و شلواری که دوخت یا جنس آن خاص مردان است بر زنان ، حرام است و همچنین کفش و لباس هایی که پارچه ، رنگ یا مدل آن ، ویژه بانوان است بر مردان حرام می باشد.

امام صادق (ع) فرمودند:

           « پیامبر خدا (ص) همواره از شبیه شدن مرد به زن و زن به مرد در پوشیدن لباس نهی فرمودند[8]

متاسفانه در عصر ما به خاطر عَلَم کردن مانتو جای چادر ، بسیاری از لباس هایی که مختص مردان است ، زنان هم روی مانتو از آن استفاده می کنند مانند کابشن و غیره که بانوان مسلمان باید جداً خوداری کنند.

لباس دشمنان اسلام

 یکی دیگر از لباس های حرام لباس انحصاری دشمنان اسلام است که سبب توجه و تقویت فرهنگ و آداب آنها می گردد و اسلام ، مسلمانان را بر حذر می دارد تا مظاهر کفر و روش فکری و فرهنگی آنان را الگو بگیرند .

امام صادق (ع) می فرمایند :

           « خدا به پیامبری از پیامبران ، وحی کرد به قوم خود بگو لباس دشمنان مرا به تن نکنید و غذای دشمنان مرا نخورید و خود را به شکل و قیافه دشمنان من در نیاورید که دشمن من خواهید بود همانگونه که آنها دشمنان من هستند[9]

زنان و مردان مسلمان باید از هر گونه تشبه و هم شکلی با کفار ، در لباس و قیافه ظاهری نظیر اصلاح سر و صورت و هر مورد دیگر اجتناب ورزند که در نتیجه استفاده از لباس کشیش ها ، راهب ها ، هندوها ، پانکی ها ، کروات ها ، صلیب ها ، تراش  ریش ، اصلاح سر به شیوه کفار و امثال آن که تشبه و همانندی با کفار است حرام است[10] بنابراین خانواده ها باید خیلی مواظب باشند در خرید لباس هایی که با آثار و علائم ، خط و تصاویر ، جنس و مدل های غربی همراه است اجتناب کنند.




[1] - وسائل الشیعه ، ج3 ، ص281.

[2] - سنن ابی داوود ، ج4 ، ص64.

[3] - تفسیر قرطبی ، ذیل آیه 59 /احزاب.

[4] احکام روابط مرد و زن ، ص131.

[5] - وسایل الشیعه ، ج3 ، ص354.

[6] -جمع الزوائد ، ج5 ، ص135.

[7] - وسائل الشیعه ، ج3، ح1 ، ص354.

[8] - همان ، ص355.

[9] - همان ،ج11 ، ص111.

[10]م فی شرح شرایع الاسلام ، ج8 ، ص233.


راحیل کارگریان
جمعه 17 مرداد 1393 12:27 ب.ظ
با سلام و احترام خدمت استاد گرامی
استاد این وبلاگ خیلی خوبه
از اینکه زندگی نامه های امامان عزیز و ... را گذاشتید ممنونم
من خیلی استفاده کردم
و آن ها را خوانده ام
و مشتاق شدم که کل وبلاگ تون را بخونم
واقعا ما از زندگی امامان مان خیلی خبر نداریم
در کلاستون خیلی استفاده کردم
واقعا تشکر می کنم
و باز هم مطالبی که به درد ما جوانان می خورد بگذارید
خدا قوت
پاسخ قاسم یزدی : دعا کنید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر