تبلیغات
علمداران عشق - زندگنامه امام هادی
یکشنبه 13 مهر 1393

زندگنامه امام هادی

   نوشته شده توسط: قاسم یزدی    نوع مطلب :زندگی نامه معصومین ،

امام هادی (ع)

 حضرت علی بن محمد ملقب به هادی دهمین امام شیعیان بنا به روایت كلینی و شیخ مفید و شیخ طوسی و ابن اثیر در نیمه ذی حجه سال 212بوده است اما در برخی منابع 27 ذی حجه و در برخی منابع دوازدهم یا پنجم یا سیزدهم رجب 214یاد كرده اند مادر آن حضرت را "سمانه" یا "سوسن" نامیده اند شهادت آن حضرت برخی سوم رجب و برخی 25 یا 26 جمادی الثانی سال 254دانسته اند.

آن حضرت به لقب های "هادی" ،" نقی"،"عالم"،" فقیه"،"‌امین" ،" طیب "شهرت داشت و كنیه اش ابوالحسن ثالث می باشدحضرت طبق نقل مفید و دیگران در ماه رجب سال 254 پس از بیست سال و نه ماه اقامت در سامرا  به دستور معتز سیردهمین خلیفه عباسی به شهادت رسید. حضرت هنگام شهادت حدود چهل و چهار سال داشتند.

امامت امام هادی

پس شهادت امام جواد(ع)  فرزندش امام هادی(ع)  كه هنوز شش سال نداشت به امامت رسید در زمینه ی امامت امام هادی(ع)  تردیدی به وجود نیامد به  جز معدود افرادی كه نخست به مدت كوتاهی امامت موسی بن محمد معروف به موسی بن مبرقه را قبول كردند كه حضرت از انان بیزاری جست.

  از نظر طبرسی و ابن شهر آشوب همین اجماع شیعیان به امامت امام هادی دلیل محكم و غیر قابل تردیدی است بر صحت امامت آن حضرت با این حال مرحوم كلینی نصوص زیادی مربوط به امامت آن حضرت برشمرده است.

سیاست متوكل در برابر امام هادی(ع)

معتصم عباسی از رجب سال 218 تا ربیع الاول 227 و پس از وی واثق تا ذی حجه 232 حكومت كردند سپس متوكل عباسی تا شوال 247زمام خلافت را در دست داشت پس از متوكل ، منتصر مدت یك سال و پس از وی مستعین تا اواخر سال 251 و سپس معتز تا سال 255 بر مسند خلافت نشستند و حضرت در زمان معتز سال 254شهید شدند.

پیش از متوكل سر كار آید سیاست خلفا همان سیاست مامون بود این سیاست از معتزله در برابر اهل حدیث كه سنیان افراطی بودند دفاع می كرد و این مساله فضای سیاسی مساعدی برای علویانبه وجود آورده بود با آمدن متوكل تنگ نظریها از نو آغاز شد و با حمایت از اهل حدیث و برانگیختن آن ها بر ضد معتزله و شیعه سركوبی جریانات مزبور با شدت هر چه بیشتر دنبال شد.

 از جمله برخوردهای تند و ناخوشانید متوكل با طالبیان ، تخریب مقبره ی حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع)  و شخم زدن و هموار كردن زمین های اطراف مقبره و زراعت بر روی آن و سختگیری شدید بر زائران امام حسین و مجازات های هولناك آن هاست این تنش ها تها بدان دلیل بود كه قبر امام حسین(ع)  در كربلا می توانست ارتباط عاطفی توده ی مردم را با طرز تفكر شیعی و امامان آن ها تقویت نماید.

متوكل در بحبوحه ی این سختگیری ها به یاد امام هادی(ع)  افتاد و دستور بازداشت آن حضرت داد و حضرت را به سامرا آوردند تا حضرت را تحت كنترل درآورد حضرت به هنگام ورود با سامرا با استقبال مردم مواجه شد متوكل دستورداد تا ایشان را یك روز در "خان صعالیك" نگاه داشتند. این اقدام به قصد تحقیر امام انجام شده بود و روز بعد حضرت  در خانه ی خزیمه بن حازم سكنا داده شد .

حضرت در مدت اقامت اجباری اش در سامرا به ظاهر زندگی آرامی داشت متوكل می خواست ضمن نظارت های كلی و تحت كنترل گرفتن ، وی را در نقش یكی از درباریان درآورده و از ابهت و عظمت آن بزرگوار در چشم مردم بكاهد.

متوكل بارها می خواست امام(ع)  را تحقیر كند ولی موفق نشد حضرت را در بزم شراب دعوت می كرد و گاهی او را میطلبید در حالی كه متوكل سواره بود و امام پیاده و عاقبت  حضرت را به دست سعید حاجب سپرد و قصد كشتن حضرت داشت كه امام پیشگویی كردند و سه روز بعد در حالی كه در بستر بود توسط تركان كشته شد.

اصالت قرآن در مكتب امام هادی

از انحرافاتی كه غلات شیعه به وجود آوردند و سبب حمله ی دیگر فرق اسلامی به آن ها شدند مشكل تحریف قرآن بود مساله ای كه اهل سنت نیز به خاطر روایات نادرست با آن مواجه بودند ائمه معصومین خاصه امام هادی(ع)  همواره اصالت را قرآن داده و هر روایت مخالف با آن را باطل می دانستند .

حضرت در مورد مباحثی پیرامون صفات خداوند ، بر حقانیت نظریه تنزیه تاكید داشتند و اصحاب را مباحث تشبیه و تجسیم پرهیز می داشتند.حضرت در مورد موضع تنزیه بیش از بیست روایت نقل شده است و حضرت در مورد مساله جبر و اختیار نیز رساله ی مفصلی از حضرت در دست است در این رساله بر اساس ایات قرآن در شرح و حل حدیث" لا جبر و لاتفویض بل امر بین الامرین"  كوشش به عمل آمده و مبانی كلامی شیعه در مساله ی جبر و تفویض بیان شده است.

 

امام هادی(ع)  و فرهنگ دعا و زیارت

دعا جایگاه والایی در میان امامان داشته و از برخی از آنان ادعیه فراوانی نقل شده است كه می توان زیارت جامعه كبیر را از متقن ترین دعا می باشد چند نمونه از مسائل مطروحه در این دعاها اشاره می كنیم :

1.    ایجاد پیوند میان مردم و اهل بیت.

2.    تاكید بر مقام والا و رهبری اهل بیت.

3.    تاكید بر مكتب اهل بیت.

4.    مبارزه با ظلم و ستم .

امام هادی (ع) با غلات مبارزه كردند و آن ها را تكذیب و هتك نمودند   مساله خلق یا قدیم بودن قرآن چندان در میان شیعیان انعكاسی نداشت امام هادی(ع)  مواظب اصحابشان بودند كه در این مساله قدم و حدوث وارد نشوند وآنها را از ورود در این مباحث دور می كردند .

 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر